1. Startsida
  2. Press
  3. [2024-04-03] Miljön främsta drivkraften för att handla begagnat
Pressmeddelande | 2024-04-03
Ung kvinna köper begagnade hållbara kläder från second hand-butik och tittar på prislappen

Miljön främsta drivkraften för att handla begagnat

Konsumenter handlar begagnat främst för miljöns skull, därefter kommer ekonomi. Det visar en studie som IVL Svenska Miljöinstitutet har gjort i samarbete med ett antal second hand-butiker och återbruksaktörer.

– Det är positivt att miljö rankas så högt bland dem som handlar begagnat. Många svarade även att de vill handla mer begagnat, men faktorer som pris, utbud och tillgänglighet hindrar dem från att göra det, säger Annelise de Jong, konsumtionsforskare och projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

En annan stark drivkraft för att handla second hand är möjligheten att hitta trendiga designkläder och unika produkter. Det är vanligare att köpa begagnade kläder och skor än möbler och inredning samt hemelektronik. De produkter som konsumenterna inte kan tänka sig köpa är främst underkläder och strumpor, skor och badkläder på grund av hygienskäl.

Huruvida de begagnade produkterna ersätter köpet av nya produkter varierar enligt studien.

– En majoritet av dem som deltog i studien svarade att de begagnade produkterna hade ersatt ett nyköp, vilket är positivt. Men det finns även en risk att personer ökar sin totala konsumtion av saker, i tron om att det är miljövänligt. Vi behöver minska vår totala konsumtion, och att välja en begagnad sak framför en ny är ett bra val i rätt riktning, säger Maja Dahlbom, expert inom textil och återbruk på IVL.

De senaste åren har mängden marknadsplatser online där man kan sälja och köpa begagnade saker ökat och många butiker provar att samla in och sälja sina egna märken i begagnat skick eller samarbeta med second hand-butiker. Det har också blivit vanligt att återvinningscentraler skapar samarbeten för återanvändning, som kvartersnära återvinningscentraler och butiker där man både kan ge bort och ta saker gratis.

– Det pågår många initiativ för återanvändning men det behövs fler aktörer och större utbud så att det blir enklare för konsumenterna att handla begagnat. Därför är det så viktigt att kolla vilka drivkrafter och hinder som finns, för att se vad som krävs för att återanvändning ska bli norm och på sikt lika enkelt som nyköp är idag, säger Annelise de Jong.

Studien är en del av projektet UseReuse och har gjorts i butiker som säljer begagnade saker, både i Stockholm och Göteborg, butiker i Stockholm som säljer nytt tillsammans med begagnat, reservdelar eller hyr ut, samt kommunala avfallsbolag i Stockholm och Mölndal. Studien genomfördes som en enkätstudie och en intervjustudie. Från enkätstudien erhölls 438 svar och från intervjustudien 361 svar.

Ladda ner rapporten: Konsumenters drivkrafter, hinder och vanor kopplat till begagnatköp Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För mer information, kontakta:
Annelise de Jong, annelise.dejong@ivl.se, tel. 010-788 69 36
Maja Dahlbom, maja.dahlbom@ivl.se, tel. 010-788 65 83

I projektet UseReuse undersöker IVL i samarbete med Mölndals kommun, Sörab, Blocket, Myrorna, Artikel2 (tidigare Emmaus Stockholm), Citycon, Stockholm Vatten och Avfall hur återanvändning kan förstärkas och skalas upp. Projektet pågår i fyra år och finansieras av Vinnova. Läs mer om UseReuse Öppnas i nytt fönster..

Arkiv för nyheter och pressmeddelanden

Prenumerera på våra nyhetsbrev