IVL:s oljeskadeexperter på plats vid saneringen
Oljeutsläppet från fartyget Marco Polo är ett hårt slag mot det redan pressade Östersjön. IVL:s oljeskadeexperter är på plats och bidrar till insatserna i Blekinge.
– Oljejouren på IVL har varit frivillig resurs vid den pågående operationen att bekämpa och sanera olja i Pukaviksbukten. Vi har besökt de nedoljade stränderna och bistått med erfarenheter och råd för att minimera skadorna, säger IVL:s oljeskadeexpert Jonas Henriksson som besökt det drabbade området.
Det var tidigt på morgonen den 22 oktober som larmet om grundstötningen kom. TT-Lines passagerarfärja Marco Polo som var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Litauen gick på grund i Pukaviksbukten och olja har spridits utefter en lång sträcka på Blekingekusten och hotar även den skånska kusten. Färjan har därefter gått på grund ytterligare gånger och ännu mer olja har läckt ut.
Maria Granberg, marin ekotoxikolog på IVL, som också är på plats och bistår i saneringsarbetet konstaterar att oljeutsläppet kommer att påverka natur och djurliv en lång tid framöver.
– Den här tjocka bunkeroljan som rinner ut från det grundstötta fartyget innehåller giftiga ämnen som tungmetaller och polycykliska aromatiska kolväten som har både har akuta och långsiktiga effekter. Sjöfåglar drabbas väldigt hårt direkt av den klibbiga oljan men miljögifterna kan på sikt också hamna i matfisk och musslor som människor äter, så det kommer man behöva hålla koll på lång tid framöver, säger Maria Granberg.
Bunkerolja som fartyget använder innehåller mycket svavel och får bara användas av fartyg som har så kallad skrubberteknik installerad, som ska rena avgaserna. Men miljöexperter och forskare vid IVL och Chalmers har vid flera tillfällen visat att tekniken bara gör att de gifter som annars skulle ha gått upp i luften släpps ut i havet i stället och har argumenterat för ett förbud mot skrubbrar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
– Skrubbertekniken gör det möjligt för rederierna att fortsatt använda den billigare högsvavliga bunkeroljan istället för att gå över till mer miljövänliga bränslen. Det som händer är att föroreningar som skulle ha hamnat i luften släpps ut direkt i havet istället, säger Maria Granberg.
Hon tror att saneringsarbetet kommer ta långt tid och att det blir ett komplicerat arbete. När fartyget ska bärgas finns det risk för ytterligare oljeutsläpp.
Utbildningar i oljeskadeskydd
Oljejouren på IVL har haft kontinuerliga möten med Kustbevakningen och SMHI för att hjälpa till att förutspå oljans beteende och miljöeffekter. Flera av de som har ledande roller i operationen har tidigare gått IVL:s utbildningar i oljeskadeskydd.
– Vi fick under veckan också ett enskilt samtal med miljöminister Romina Pourmokhtari där vi påtalade behovet av att snabbt öka Sveriges förmåga att bekämpa och sanera olja. Detta på grund av hotet från den under sanktionerna ökade ryska oljetransporten från Sankt Petersburg genom Östersjön och Västerhavet ut till världsmarknaden, säger Jonas Henriksson.
Utöver att bistå med erfarenhet och expertkunskap vid oljeutsläpp genomför IVL också utbildningar i oljeskadeskydd. Utbildning sker i fyra olika steg, där första steget är en grundutbildning i oljeskadeskydd, steg två fokuserar på praktiskt handhavande av begränsande och upptagande oljeskyddsutrustning, steg tre resulterar i diplomerade saneringsledare och det slutliga fjärde steget leder till att bli oljeexpert i krisledningsstab.
Här kan du läsa mer om IVL:s arbete inom oljeskador. Öppnas i nytt fönster.
Vid frågor kontakta:
Jonas Henriksson, jonas.henriksson@ivl.se, tel. 010-788 65 39
Maria Granberg, maria.granberg@ivl.se, tel. 010-788 65 81
Fler nyheter
-
3 dec 2024 | nyhet
-
27 nov 2024 | analys-och-kommentarer
-
27 nov 2024 | debatt
-
15 nov 2024 | nyhet
-
14 nov 2024 | nyhet
-
13 nov 2024 | pressmeddelande
Prenumerera på våra nyhetsbrev
Du behöver tillåta cookies (kakor) i kategorin ”Funktionella kakor” för att kunna anmäla dig till vårt nyhetsbrev. Tillåt dessa cookies